کد خبر : 417
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اسفند 1393 - 7:08

کلاهی که سال‌ها سر کاربران اینترنت می‌رود

کلاهی که سال‌ها سر کاربران اینترنت می‌رود

۲۱ سال از ورود اینترنت به ایران می‌گذرد؛ اما هنوز هم کاربران اینترنت علاوه بر کندی و گرانی که از مشکلات سنتی این فناوری در ایران است با ترفندهای جدید و مشکلات عدیده دیگری نیز روبه‌رو هستند. اما گسترش روزافزون کاربران اینترنت، کمبود زیرساخت‌های لازم برای پذیرش کاربران بیشتر، تلاش برخی شرکت‌های اینترنتی برای کسب

۲۱ سال از ورود اینترنت به ایران می‌گذرد؛ اما هنوز هم کاربران اینترنت علاوه بر کندی و گرانی که از مشکلات سنتی این فناوری در ایران است با ترفندهای جدید و مشکلات عدیده دیگری نیز روبه‌رو هستند. اما گسترش روزافزون کاربران اینترنت، کمبود زیرساخت‌های لازم برای پذیرش کاربران بیشتر، تلاش برخی شرکت‌های اینترنتی برای کسب سودهای کاذب و در عین حال افزایش سطح دانش و آگاهی کاربران اینترنت در ایران موجب شکل‌گیری چالش‌هایی میان مصرف‌کنندگان و ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی در کشور شده است و شرکت‌های ارایه کننده اینترنت، اختلافاتی نیز بوجود آمده است. عدم شفافیت در قرارداد برخی شرکت‌های اینترنتی، تبلیغات غیرواقعی در جذب مشترکان، عدم سرویس‌دهی یکسان و متناوب، عدم اجرای صحیح قرارداد سطح خدمات (SLA) میان کاربران و شرکت‌ها، آب بستن در خدمات اینترنت، کم‌فروشی و پریدن‌ ناگهانی حجم اینترنت کاربران و موارد متعددی از این دست تنها بخش کوچکی از مشکلاتی هستند که طی سال‌های اخیر و همزمان با افزایش کاربری حرفه‌ای‌تر از اینترنت و آشنایی بیشتر کاربران با حقوقشان در حال شکل‌گیری است. مسایلی که نیاز به تدوین راه‌کارهای پیشگیرانه و حمایت از مصرف‌کنندگان اینترنت را بیش از گذشته کرده و نهاد متولی این امر یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را ملزم می‌کند تا در راستای ماموریت‌های سازمانی خود به شکل ریشه‌ای به این موارد بپردازد. اما اهم مشکلات کرابران اینترنت با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی چیست؟ دانلود شبانه نامحدود، اما غیرقابل استفاده! امکان دانلود شبانه این روزها برای بسیاری از کاربران اینترنت پرسرعت، اگرچه یک امتیاز محسوب می‌شود اما این روزها بیشتر شبیه یک رویا شده است. رویایی که به ندرت محقق می‌شود. در واقع امکان دانلود شبانه برای برخی از شرکت‌های اینترنتی تنها یک شعار تبلیغاتی است که با آن سعی در جذب کاربران دارند. برخی از کاربران درباره سرویس‌های نامحدود این شرکت‌ها شکایاتی را مطرح می‌کنند. برای مثال در یکی از شایع‌ترین نمونه‌های این موارد کاربری می‌گوید: «سرویس‌های شبانه‌‌ای که به اسم نامحدود دریافت می‌کنم عملا نامحدود نیست و بعد از رسیدن به حد خاصی سرعت کاربری‌ام در حد دایال آپ کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توانم دانلود کنم». شرکتهای اینترنتی اما در پاسخ می‌گویند: طبق قانون سرویس اینترنت با ضریب اشتراک یک به هشت ارایه شود. در نتیجه این شرکت‌ها در خصوص سرویس‌هاي شبانه خود، خودشان را ملزم به ارایه سرعت بالا نمی‌دانند و اینترنت را با سرعت پایین در طول شب عرضه می‌کنند. آنچه که موجبات ناراحتی کاربران را بوجود آورده است. در واقع اینترنت واقعا به شکل نامحدود عرضه می‌شود؛ اما کاربر اصولا امکان استفاده از این سرویس کند را ندارد.
تفاوت بیش از حد سرعت اینترنت در شب و روز: متاسفانه برخی از اپراتورها در ساعات مختلف شبانه روز اینترنت را با نوسانات زیاد سرعت عرضه می‌کنند. برای مثال گفته می‌شود سرعت اینترنت از ۸ صبح تا ۱ شب با سرعت اینترنت از ۱ شب تا ۸ صبح کاملا متفاوت است. این یکی دیگر از مشکلات کاربران با شرکت‌های اینترنتی به شمار می‌رود. آنچه که به عقیده یکی از کاربرانی که گلایه‌هايش را از یک اپراتور در وب نوشته «کاربران را از حق قانونی خود که استفاده از اینترنت با سرعت مطلوب در تمام ساعات شبانه روز است، محروم می‌کند». در مقابل؛ اما برخی از این شرکت‌ها اینطور استدلال می‌کنند که اگر کاربری تمایل دارد از بیشترین سرعت در تمام ساعات شبانه‌روز استفاده کند بدیهی است که باید سرویس‌های گران‌تری را خریداری کند!
شفاف نبودن قراردادها: از دید بسیاری از کاربران اینترنت پرسرعت، قراردادهایی که توسط شرکت‌های ارایه خدمات اینترنتی تنظیم می‌شوند در بسیاری از موارد شفاف نیستند. کاربران اینترنت پرسرعت از اقشار و سن‌های مختلفی هستند و طبیعتا کارشناس حقوقی هم نیستند. بنابراین تحلیل قراردادهای پیچیده تنظیم شده و فهم کامل معنای ضمنی اصطلاحات برای تمام کاربران مقدور نیست. به علاوه گاهی نیز اپراتورها بدون اطلاع قبلی کاربران تغییراتی را در نحوه ارایه خدمات اینترنتی خود اعمال می‌کنند. برای نمونه یکی از کاربران این اپراتورها می‌گوید: «شرکت اپراتور طرف قرارداد من، بدون اطلاع قبلی روی اینترنت شبانه محدودیت جدیدی گذاشته است. اولا ساعات رایگان شبانه کمتر شده و ثانیا دیگر حجم شبانه هم محدویت دارد و حداکثر می‌توان دو برابر حجمی‌که خریداری شده، شب‌ها دانلود داشت». آنچه که برخلاف تعهد اولیه‌ای است که این شرکت با مشترکان خود داشته است. این در حالی است که سازمان‌های نظارتی همواره نسبت به شفاف بودن و روشنی این قراردادها به اپراتورها هشدار داده‌اند.
مشکل کاهش حجم اینترنت: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حالی که دانلودتان خیلی جزیی بوده اپراتورتان بگوید اینترنت شما تمام شده است. بعضی از کاربران می‌گویند که اپراتورها کم فروشی می‌کنند یا حجم اینترنت کاربران را به عمد کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند تا سود خود را افزایش دهند. برخی شرکت‌های اینترنتی اما پاسخ‌های جالب و گاه عجیب و غریبی می‌دهند. مثلا اپراتوری به مشترک خود گفته که احتمالا هک شده‌ است یا فرد دیگری در همسایگی او رمز اینترنت وی را بدست آورده و از آن استفاده می‌کند. اپراتور یک شرکت اینترنتی نیز به کاربر معترضی گفته که احتمالا کامپیوترش به ویروسی مبتلا شده که حجم اینترنت را می‌خورد‍!
قطع و وصل‌های مکرر و طولانی اینترنت:
قطع و وصل‌های مکرر اینترنت در طول شبانه روز این روزها تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات مشترکان اپراتورها شده است. این مشکل البته در شهرستان‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. کاربر یکی از اپراتورهای مطرح در استان خوزستان می‌گوید: «اینترنت من در ۲۴ ساعت، گاه تا نیم ساعت هم وصل نیست. در آن نیم ساعت هم سرعت آن از gprs هم کمتر است هرچه که تماس می‌گیرم هم اپراتور می‌گوید تنظیمات جدید اعمال کرده‌‌ایم. مودم را خاموش روشن کنید، ولی هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود».
قطعي زياد و سرعت پایين اينترنت در اصفهان هم دو عامل هميشگي شکايات مشترکان برخی از اپراتورها است. این مشکل روزانه گريبانگير مشترکان اینترنت در اصفهان شده و نارضایتی‌های زیادی را برای کاربران این استان بزرگ بوجود آورده است. یکی از اپراتورهای شهر اصفهان اما علت کندی و گاه قطعی اینترنت را، قطع ارتباط فیبرنوری مي‌داند که مربوط به خارج از استان است. پاسخی که قطعا هیچ انتظاری برای بهبود و حل آن نمی‌توان داشت.
اختلال و قطعی در اینترنت تهران- استانی که براساس آخرین آمار نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر دارد- را نیز درگیر کرده است. دلایل مختلفی هم توسط اپراتورها برای این قطعی‌ها بیان می‌شود. این مشکلات از اختلالاتی که در شبکه IP ایجاد شده تا اختلال در سیستم مدیریت ارتباط مشتری را شامل می‌شود که البته هیچ‌یک نمی‌تواند توجیه مناسبی برای قطعی‌های مداوم شبکه تعداد زیادی از کاربران برای مدت زمانی طولانی باشد.
پاسخگویی نامناسب مراکز پشتیبانی: اما فارغ از صحت و سقم بهانه‌های مشکلات اینترنت، برخی کاربران از عدم پاسخگویی یا برخورد نامناسب مراکز پشتیبان برخی شرکت‌های‌ اینترنتی نیز ناراضی هستند. در این خصوص وقتی که مشکلی در اینترنت بوجود می‌آید قاعدتا باید با پشتیبانی اپراتور خود تماس بگیرید تا آن مشکل را حل کند. متاسفانه اما گزارش‌ها حاکی از آن است که پشتیبانی بسیاری از اپراتورها سعی می‌کنند صرفا کاربران خود را دست به سر کنند و مشکل آن‌ها را حل نمی‌کنند. به تعدادی از پاسخ‌های پشتیبانی یکی از اپراتورها در خصوص کندی سرعت اینترنت توجه کنید: «خط شما مقداری نویز دارد. باید همه دستگاه‌ها را خاموش کنید و اسپلیتر را جدا کنید و تلفن‌های دیگر را هم بکشید و چک کنید که سرعت مناسب است یا نه. این موارد روی سرعتتون تأثیر دارد و باعث کندی آن شده است». «سرعت اینترنت شما مناسب است. لطف کنید از سایتی که ما می‌گوییم دانلود کنید! اگر عدد سرعت خود را تقسیم بر هشت کنید (طبق قانون رگولاتوری) و سپس تقسیم بر ۴ (ضریب اشتراک بین چهار کاربر که مربوط به این اپراتور است) می‌فهمید سرعت کنونی شما خیلی هم خوب است. یکی از کاربران در خصوص این جواب‌ها می‌گوید: «اگر خط ما دارای نویز بوده و کیفیت پایینی دارد پس چرا در ساعات مختلف روز این مشکلات بروز کرده و چرا سرعت دانلود ما از یک سایت ایرانی نسبتاً مناسب است؟ آیا نویز خط توانایی تشخیص سایت‌ها را دارد؟» مشکل اصلی این نوع پاسخگویی‌ها این است که متاسفانه سیستم پشتیبانی این اپراتورها علاوه بر این‌که رفع نقص نمی‌کنند، مشترکان خود را نیز افرادی ساده‌لوح فرض می‌کنند که هیچ اطلاعاتی ندارند. مشکل دیگر؛ اما در خصوص خطوط پشتیبانی بعضی از اپراتورهای اینترنت پر‌سرعت و مطرح کشور مدت زمان طولانی است که کاربران خود را پشت خط نگه می‌دارند. انتظار پشت خط در مواردی حتی تا چهل دقیقه معطلی برای تنها صحبت کردن با یکی از مسولین پشتیبانی یک اپراتور را شامل می‌شود.
آنچه مسلم است کاربران ایرانی پراکنده در سراسر کشور بوده و همه کاربران نیز نمی‌دانند چگونه و به کدام مرجع باید شکایت خود را ببرند. از سوی دیگر تصور عموم این است که موضوع به قدری کوچک است که شاید ارزش پیگیری نداشته باشد. حال آنکه چنانچه ده میلیون کاربر ایرانی قربانی کم‌فروشی چند شرکت اینترنتی شوند، رقم بسیار هنگفتی به جیب ایشان واریز شده است. از این رو به نظر می‌رسد حقوق کاربران اینترنت در کشور بازیچه دست سودجویانی شده که با اشراف به کم‌اطلاعی کاربران و ناآشنایی ایشان با حقوق خود، برنده بازار پرسود اینترنت در ایران هستند. در این راستا اگرچه اجرای سیاست‌های تشویقی از طرف «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» نظیر معرفی اپراتور‌های برتر در تشویق اپراتورها بی‌شک بسیار موثر است، اما قدر مسلم این سازمان نظارتی می‌بایست نه به شکل موردی که به شکلی عمومی و از طریق تدوین و ابلاغ قراردادهای شفاف و مشخص، ضمن آشناسازی کاربران با حقوقشان، زمینه‌های کسب سودهای کاذب از این طریق را نیز برچینند.
آیا کسی از اینترنت شما سرقت می کند؟
امروزه با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت بی‌سیم یا همان Fi و وجود روش‌ها و نرم‌افزارهای یافتن رمز این شبکه‌ها، یکی از مشکلاتی که اغلب دارندگان اینترنت بی‌سیم را دچار نگرانی کرده حفظ امنیت آن است. آیا کسی بدون اجازه از اینترنت ما استفاده می‌کند؟ آیا رمز اینترنت ما را پیدا کرده‌اند؟ و سوال‌هایی از این نوع احتمالا تا به حال بارها از ذهن هریک از ما گذشته و موجب نگرانی ما شده و دلیل آن هم همانطورکه اشاره شده، امنیت کم آن است.
بنابراین یکی از لازمه‌های داشتن یک اینترنت بی‌سیم امن، شناخت راه هایی است که از آن طریق بدانیم چه کسانی از اینترنت ما استفاده می کنند و در صورت استفاده غیرمجاز چگونه امنیت اینترنت خود را بالا برده و مانع استفاده از آن شویم.
چه کسانی از اینترنت ما استفاده می کنند؟ یک روش کاملا مطمئن برای پیدا کردن افرادی که از اینترنت مودم شما استفاده می کنند (چه بی‌سیم و چه باسیم)، وارد کردن آی‌پی روتر در مرورگر است. هرچند بعضی از روترها این اطلاعات را به شما نمی دهند که البته تعداد آنها خیلی کم است. برای این کار با وارد کردن IP روتر خود در صفحه مرورگرتان، وارد آن شوید. اگر در این مورد نمی دانید، ابتدا (http://192.168.0.1) را بررسی کنید. اگر کار نکرد، در دفترچه راهنمای مودم به دنبال آن بگردید. گاهی اوقات این اعداد روی خود مودم نوشته شده اند. وقتی IP را وارد کردید، باید نام کاربری و پسورد یا گاهی اوقات فقط پسورد را وارد کنید. چنانچه پسورد را نمی دانید، به دفترچه راهنمای مودم مراجعه کنید و اگر آن را تغییر داده‌اید اما به یاد نمی آورید، با ISP (شرکت خدمات دهنده اینترنت) خود تماس بگیرید، مطمئنا آنها به شما کمک خواهند کرد. زمانی که وارد شدید، به دنبال عبارت هایی مانند Attached device یا Device list یا Client list یا چیزهایی شبیه با اینها بگردید. توجه کنید این گزینه احتمالا در زیرشاخه های مختلف و در تب‌های مختلف پیدا می شود، بنابراین انتظار نداشته باشید خودش را سریع به شما نشان دهد. وقتی آن را پیدا و روی آن کلیک کردید، می توانید فهرستی از IPها و دستگاه هایی را که از اینترنت شما استفاده می کنند یا کرده‌اند مشاهده کنید. مشخص است که همه دستگاه ها حتما اسم ندارند و در واقع همیشه مشخص نیست چه رایانه هایی از اینترنت شما استفاده می کنند. منظور این است که نباید انتظار داشت که همیشه در قسمت Host name نام دستگاه ها مشخص باشد. پس در این مواقع باید چه کرد؟ باید IP دستگاه خودتان را پیدا کنید. برای این کار در منوی استارت CMD و Enter را تایپ کنید و در پنجره باز شده تایپ کنید IPCONFIG و سپس Enter را بزنید. می بینید که در قسمت IPv۴address آدرس IP شما نوشته شده است. وقتی که IPهای سارقان را پیدا کردید می توانید آنها را در قسمتی با نام IP filtering (یا مثل این) وارد کنید تا آنها را فیلتر کنید و اجازه دسترسی به آنها را ندهید. اما به هر حال تغییر IP کار بسیار ساده ای است و نباید از این روش مطمئن بود، پس بهتر است به ادامه این متن هم توجه کنید.
چطور اینترنت بی سیم را امن کنیم؟ تغییر WEP به WPA یا WPA2 ابتدا باید وارد روتر خود شوید. حال به قسمت تغییر تنظیمات Wireless بروید که این مورد معمولا با نام Wireless setting مشاهده می شود. حال Security mode یا Security options را به WPA یا WPA۲ تغییر دهید. اگرچه WPA2 امنیت زیادی دارد، اما ممکن است در بعضی از دستگاه ها کار نکند. اگر بعد از تغییر به WPA2 توانستید با دستگاه های مورد استفاده خودتان به اینترنت متصل شوید که بهتر است از همین Security mode استفاد کنید؛ در غیر این صورت این گزینه را به WAP یا در صورت موجود بودن به WPA2، WPA تغییر دهید. SSID خود را مخفی کنید، شما می توانید نام مودم خود را مخفی کنید، در این صورت نام شما دیگر هیچ گاه نمایش داده نمی شود و در واقع خودتان باید به صورت دستی آن را وارد کنید. برای این کار باید به دنبال گزینه‌ای با نام Hide SSID در تنظیمات Wireless بگردید و آن را تیک بزنید.

هفته گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتور حوزهICT) از صدور پروانه‌های جدید حوزه ارتباطات در نیمه اول سال ۹۴ خبر داد. این تصمیم جدید در راستای ساماندهی، بازنگری و همگرایی پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت و همچنین افزایش سطح خدمات دسترسی به اینترنت و خدمات مبتنی بر آن صورت می‌گیرد. با این تصمیم در سال آینده در حوزه اینترنت دو پروانه در دو حوزه ارتباطات ثابت (FCP) و نیز ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco) برای اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از سوی رگولاتوری صادر خواهد شد. رگولاتوری و بسیاری از فعالان حوزه اینترنتی کشور امیدوارند که پروانه‌های جدید راهگشای توسعه خدمات حوزه اینترنتی کشور شده و بتواند عاملی برای جبران ۱۰ سال عقب ماندگی در این حوزه باشد.
راهی برای توسعه اینترنت: اولین بار زمزمه‌های تغییر پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت (اینترنتی) از شهریورماه سال جاری شنیده شد، زمانی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات خبر از تغییر پروانه‌های شرکت‌های ارتباطات ثابت را داد؛ پروانه‌هایی که عمر ۱۰ ساله دارند و به باور بسیاری از فعالان حوزه اینترنتی به دلیل محدودیت و نداشتن همخوانی این پروانه‌ها با یکدیگر طی چند سال گذشته مشکلات اینترنتی کشور پیچیده‌تر و غیرقابل حل شده است.
کلید تغییر پروانه‌های شرکت‌های اینترنتی را نیز محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زد، آن هم زمانی که صدارت این وزارتخانه را حدود یک سال و هشت ماه پیش گرفت. او در آن زمان، سرو سامان دادن به بازار اینترنت و توسعه در این بخش را یکی از سرفصل‌های اصلی کار خود اعلام کرد. اما نهایی شدن پروانه‌های شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) به این سادگی‌ها هم نبود، زیرا زمانی که رگولاتوری خبر از تهیه پیش‌نویس (شهریورماه ۹۳) برای ساماندهی و ارتقا سطح پروانه‌های شرکت‌ها PAP،ISDP، ISPو PSTN را داد، فعالان شرکت‌های اینترنتی به دلیل مشورت نکردن نظر آنها، نسبت به تهیه این پیش‌نویس اعتراض و انتقادهایی را مطرح کردند. به باور این گروه این پیش‌نویس نه تنها به هدف خود یعنی ساماندهی بازار اینترنت‌، رشد کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها نمی‌رسد، بلکه باعث افزایش هزینه‌ شرکت‌ها و کاربران اینترنتی و در نهایت ایجاد انحصار در بازار و حذف بخش عظیمی از شرکت‌های اینترنتی می‌شود. با گسترده شدن این اعتراض‌ها، رگولاتوری تصویب این پیش‌نویس را به تاریخی دیگر موکول و در یک بازه زمانی به شرکت‌های اینترنتی فرصت داد تا پیشنهادهای خود برای اصلاح پیش‌نویس تغییر پروانه‌های شرکت‌های ارتباطات ثابت را به این سازمان ارسال کنند. در نهایت بعد از گذشت تقریباً چهار ماه رگولاتوری با تغییر بند‌هایی از این پیش‌نویس و جلب رضایت فعالان بخش اینترنتی، پیش‌نویس مورد بحث را به تصویب رساند. صادق عباسی‌شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پروانه‌های جدید را در دو بخش ارتباطات ثابت (FCP) یا ارائه خدمات و سرویس‌ ارتباطی (SERVCO) اعلام می‌کند و می‌گوید: «بحث و بررسی در خصوص ارائه پروانه در بخش ارتباطات ثابت بعد از انجام نظرخواهی از شرکت‌های اینترنتی بخش خصوصی به پایان رسیده و در کمیسیون سازمان تنظیم مقررات نیز به تصویب رسیده است و حالا نوبت بررسی پروانه به فعالان در بخش SERVCO است.» وی در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر فعالان بخش اینترنت به ۵ گروه شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت ADSL، شرکت‌های تلفن ‌ثابت PSTN، شرکت‌های تلفن‌ اینترنتی، شرکت‌هایISP و ISDP تقسیم می‌‌شوند. حال از این پس و براساس مصوبه جدید کمیسیون سازمان تنظیم مقررات در سال ۹۴، پروانه‌ها در دو دسته شرکت‌های دارای شبکه FCP و شرکت‌های سرویس‌دهنده SERVCO تقسیم می‌شوند.» عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیش نویس ارائه پروانه در بخش FCP به تصویب رسیده و پیش‌نویس پروانه SERVCO در مرحله بازبینی و بررسی است، در خصوص تفاوت میان این دو پروانه می‌گوید: «پروانه FCP به شرکت‌هایی ارائه می‌شود که در حال حاضر شبکه لازم برای ارائه سرویس اینترنت را در اختیار دارند، مانند شرکت‌های ندا یا PAPها اما پروانه SERVCO به فعالانی ارائه خواهد شد که می‌خواهند با استفاده از خدمات شرکت‌های اینترنتی دست به تولید محتوا و ارائه خدمات ارزش افزوده بزنند، مانند شرکت‌هایی که در حال حاضر در قالب ISDP و ISP فعالیت می‌کنند.» براساس اظهارات این مقام مسئول در رگولاتوری، پروانه FCP، بیشتر مربوط به شرکت‌های ندا و شرکت‌های تلفن ‌ثابت خواهد شد و بعد از دریافت پروانه جدید این شرکت‌ها می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند. عباسی تأکید می‌کند که در پیش‌نویس پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco) موانعی مانند مدت کم اعتبار پروانه‌ها، محدودیت در منطقه جغرافیایی برای فعالیت، موانع بر سر راه ارائه خدمات ارزش افزوده مانند VOIP، ضوابط و مکاتبات اداری دست و پا گیر و اقدام به سپردن ضمانت‌های متعدد به ازای هر مرحله از افزایش پهنای باند برطرف شده است. عباسی امیدوار است که بعد از بررسی‌های لازم پیش‌نویس SERVCO، نیز تا پایان اسفند تصویب و ابلاغ شود تا در نهایت در تابستان ۹۴ پروانه جدید در بخش اینترنت صادر و شرکت‌ها مشغول به فعالیت شوند. شرکت‌های اینترنتی که تا قبل از نهایی و تصویب شدن پروانه‌های جدید اینترنتی، از بندبند این پیش‌نویس گله‌مند بودند، حالا و با توجه به نظرخواهی رگولاتوری از آنها، نسبت به تصویب و ارائه این پروانه‌ها در سال جدید بسیار خوشبین به تغییر وضعیت اینترنتی کشور هستند. محمدرضا کریمی، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، با اشاره به همکاری خوب رگولاتوری با این سازمان می‌گوید: «سازمان نصر تهران در زمان مطرح شدن ارائه پیش‌نویس برای تغییر پروانه‌های اینترنتی، برای اصلاح این پیش نویس و حل مشکلات‌ آن پیگیری‌های مستمری انجام داد و با رایزنی‌های زیاد با رگولاتوری در نهایت توانست نظرات اکثر فعالان اینترنتی کشور را در این پیش‌نویس بگنجاند.» وی با اشاره به مزیت‌های پروانه‌های جدید اینترنتی می‌افزاید: «در پروانه جدید ارتباطات ثابت، نکات مثبت بسیاری وجود دارد، از جمله اینکه امکان شبکه‌سازی برای شرکت‌های FCP و اجازه ایجاد BACK BONE هم داده شده است. این یعنی در جایی که مخابرات امکان ارائه فضا به شرکت‌های اینترنتی را ندارد، این شرکت‌ها خودشان می‌توانند اقدام به فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز خود کنند.» این فعال اینترنتی با ابراز خشنودی از تغییر پروانه‌های تکنولوژی محور به سمت پروانه‌های سرویس محور، تأکید می‌کند که پروانه‌های جدید می‌تواند فضای رقابت بین شرکت‌های اینترنتی را افزایش دهد که این افزایش رقابت در نتیجه باعث توسعه و جلب رضایت کاربران نهایی می‌شود. در همین زمینه علی‌توسلی، از فعالان حوزه اینترنتی کشور با اعلام اینکه بعد از ۱۰ سال، تغییر در پروانه‌های ارتباطات ثابت بسیار احساس می‌شد می‌گوید: «طی ۱۰ سال گذشته و به دلایل مختلف پروانه‌های صادر شده برای شرکت‌های اینترنتی با مشکلات بسیاری همراه بود. این پروانه‌ها به جای اینکه مانند اکثر کشور‌های دنیا سرویس محور باشند، تکنولوژی محور تعریف شدند و همین عامل جلوی رشد شرکت‌ها و البته توسعه اینترنت در کشور گرفته شد و یک انحصار غیرقابل قبول در بازار به وجود آمد.» وی در ادامه می‌افزاید: «با توجه به نظرخواهی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از فعالان اینترنتی کشور، تمامی این نظرها جمع‌آوری و در جلسه‌های بین سازمان نصر و رگولاتوری در اختیار این نهاد قرار گرفت و خوشبختانه می‌توانم بگویم که نظر اکثر فعالان اینترنتی در پروانه‌های جدید دیده شده است.» به باور وی، ارائه دو پروانه در بخش FCP و SERVCO می‌تواند کمک کند تا شرکت‌ها که مایل به سرمایه گذاری در بخش شبکه نیستند یا سرمایه زیادی برای شبکه‌سازی ‌ندارند وارد بخش سرویس‌دهی شوند و تنها دست به ارائه خدمات ارزش افزوده روی بستر شبکه این فعالان شوند.» این فعال اینترنتی همچنین با اشاره به حق‌الامتیاز ۲۰ میلیارد تومانی شرکت‌های اینترنتی برای دریافت پروانه‌های جدید تأکید می‌کند که قطعاً با پروانه‌های جدید رقابت بین شرکت‌های اینترنتی افزایش پیدا می‌کند و با توجه به این افزایش رقابت کیفیت سرویس‌ها بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند بنابراین انتظار می‌رود با توجه به ثابت بودن بهای اینترنت در کشور طی چند سال گذشته، برنامه‌ای نیز برای تغییر تعرفه اینترنت در نظر گرفته شود. فعالان اینترنتی اعلام می‌کنند که در چند سال گذشته با توجه به رشد قیمت در تمام بخش‌ها، قیمت سرویس اینترنت با تغییری همراه بوده است، بنابراین بهترین‌ راه برای ثابت نگه‌ داشتن این قیمت‌ها از دید این فعالان، کاهش هزینه انتقال پهنای باند است. به هرحال چند روزی به پایان سال ۹۳ باقی‌ نمانده و حالا باید منتظر بود و دید آیا با تغییر پروانه‌های اینترنتی، در سال جدید، کاربران می‌توانند طعم اینترنت باکیفیت را بچشند یا خیر.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.