کد خبر : 2664
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 بهمن 1394 - 8:54
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رحمان نبوی نژاد:به پاس دفاع از قانون می نویسم ،غلط است غلط هایی که مستند به قانون بدانیم بسته هستند

رحمان نبوی نژاد:به پاس دفاع از قانون می نویسم ،غلط است غلط هایی که مستند به قانون بدانیم

رحمان نبوی نژاد:به پاس دفاع از قانون می نویسم ،غلط است غلط هایی که  مستند به قانون بدانیم

گفته اخیر رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان ایلام که گویا در پاسخ به اظهارات استاندار استان ایلام با این مضمون که ” اگر غلط کردن مستند به قانون باشد ، قانونی است و در غیر اینصورت غلط اضافی است” بود لازم می آید که به پاس دفاع از قانون یعنی آن مجموعه قواعدی که

گفته اخیر رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان ایلام که گویا در پاسخ به اظهارات استاندار استان ایلام با این مضمون که ” اگر غلط کردن مستند به قانون باشد ، قانونی است و در غیر اینصورت غلط اضافی است” بود لازم می آید که به پاس دفاع از قانون یعنی آن مجموعه قواعدی که بعنوان منابع اساسی، حیاتی و فصل الخطاب موضوعات یک کشور که خلقت آن هم ریشه در دین، مذهب، اعتقاد، تاریخ، اهداف و آرمان های آن جامعه دارد، چند کلامی به اختصار متذکر شویم تا شاید به بخشی از وظایف انسانی ، اجتماعی خود در قبال تعرض عقده های شخصی به قانون عمل کرده باشیم. چون معتقدیم که قانون مرکز تجمع خوبیهاست و ارزشها،مرکز اشاعه بهترین گفتمان های همگانی است نه خدایی نخواسته تجویز کننده غلط ها و ناهنجاری ها، لذا همواره برای شناخت و اعتبار سنجی هر جامعه ای اعم از بعد انسانی و جغرافیایی و یا از نظرگاه اجتماعی وتاریخی آن یکی از طرق ایده آل آن نگاه به قوانین آن جامعه است که چه اندازه توانسته است جامعیت داشته باشد.چه اندازه توانسته است بهترین رفتارها را چراغ راه مردمانش قراردهداز اینرو هیچ جامعه ای یافت نشده و یا نمی شود که غلط ها و اشتباهاتی را متون قانونی خود گرداند تا افرادی را مجاز به مستمسک از آن نماید. یعنی طوری باشد که غلط های مستند به آن قانون را غلط های میمون و قانونی و محترم بشمارند و غلط های دیگر را غلط های اضافه.فلسفه وجودی و پیدایی قانون هم همین است که بعنوان میثاق ملی مدون می شوند تا هرکسی غلط های ذهنی خود را مقدس نشمارد و گفته های دیگران را عبث و زشت و اضافی نداند.پس جناب رئیس هیأت نظارت مواد قانون غلط یا غلط آفرین نیستند بلکه پنداشتن غلط های قانونی ، پندارهای نادرستی است که در اثر غبار برخی اندرون ها و اغراض و حب ها،اذهان و دیدگانی را معلول به جوازغلط خواندن می گرداند. به تعبیری روانتر کدام قانون را می شناسید که غلط هایی مثل دزدی، حق کشی، ظلم ، ستم ، قتل، ربا ،رشوه و… را به صراحت اجازه داده باشد که هرکس یکی از این غلط هارا کرد به استناد جواز آن در قانون ، قانونی بدانیم و مشروع. یا در همین حوالی و اتفاقات این روزها از شما سئوال می کنم که طبیعتاً از نظر فکری یکی از دو خصلت در فرد الف یعنی هم صلاحیت دارد وهم ندارد راغلط فرض میدانید. چون در یک فرد واحد نمی توان مدام نوسان بودن و نبودن و یا دارد و ندارد را در یک موضوع معین درست بدانیم، حال بر اساس این گفتار شما که اگر غلط بودن موضوعی به استناد قانون باشد قانون است و تمام ، می توان به وضوح دریافت که تأیید صلاحیت فرد الف که امکان دارد از نظر امیال و فکر جنابعالی غلط باشد اما چون مستند به قانون است ، قانونی است حال وقتی مثلاً چند روز قبل از این ماجراهمان فرد الف را رد کرده اید و به نظر هزاران افراد غلط بوده است ، آنجا دیگر قانونی نبوده است و در ادبیات شما مثلاً غلط اضافی بوده است. یعنی قانون مد نظر در یک موضوع ودر یک زمان محدود یکی از این دو غلط را پوشش می دهد .لذا به نظر می آید که اینگونه تفسیر از قانون جفای به قانون است. لازم است بدانید که قانون در حال تغییر لحظه به لحظه درجلوی چشمان ما نیست بلکه وضع هر قانونی آدابی دارد ، تشریفاتی دارد ، واین طرز تلقی امثال من و تو از قانون است که مشکل دارد و اشتباه است به هر حال جناب رئیس هیأت نظارت غلطی که قانونی باشد نداریم و خواهشاً تفسیر نکنید. درست است که تفسیر قانون اساسی بر عهده نهاد محترم شورای نگهبان است لذا منظور از آن فقط اعضای فقه های آن شوراست در مرکز، و قابل تفویض به هیأت های نظارت استانی و شهرستانی و بخش نیست. پس قانون مال همه ماست وبرای همه ما محترم و لازم الرعایه است ونظر فردی در آن راهی ندارد.
و اما داستان ” تک خال” که گویا باشنیدن این واژه ، بلافاصله ذهن مبارکتان را به قمار و ورق بازی بعنوان یک بازی غیر اسلامی خطورداده است و با کلماتتان زور زده اید تا به یک فرد مسلمان و هم دین خود انگ استعمال این بازی را بزنید، در حالیکه نیک می دانید که آداب و رفتاروگفتار یک مسلمان و مومن چه ویژگیهای دارد.و نیک تر از آن می دانید که شرایط عضویت در جایگاه هیأت نظارت ، مسلمانی، مطلع و مورد اعتماد بودن است،پارامترهایی که هرکدام خود هزاران ویژگی خوب مستتردارند. حال چطور است که از واژه ” تک خال” که دارای دهها معانی ادبی، عرفانی واخلاقی دارد بلافاصله و بی درنگ ذهنتان به موردی می رود که خیلی کمتر به ذهن ها و خاطرات دیگران خطور میابد.مگر نه اینکه از آداب مسلمانی با آموزه های فراوان است که حسن نیت داشته باشیم، خوشبین باشیم، حتی در شک و ظن وجهه ی مثبت را بنگریم وتا مرز خصلت ستار العیوب بودن پیش برویم. اما اگر خواسته اید که نشان دهید فرد مطلعی هستید و از همه چیز واز همه کس و از هر نیتی که حتی به ذهن فردخطور نکرده است ، اطلاع واثق دارید باید گفت که نوع بیان مصلحتی و ادبی آن را هم رعایت نکرده اید مثلاً بهتر این بود که می گفتید بر واژه تک خال چندین معنا مترتب است که یکی از آنها فلان عمل زشت است که امید وارم نظر نماینده دولت منتخب این ملت در استان آن موضوع مد نظر من نبوده باشد. تا هم بر واژه تک خال جفا روا نمی شد و هم یک انسان مسلمان وپرورش یافته در یک خانواده مذهبی و روحانی هم به راحتی هرچه تمامتر مورد تهمت قرار نمی گرفت. این است درس ادب و اخلاق و…، نگارنده از چندین جوان که اهل ورق بازی معمولی و عاری ازآداب قمار بودند پرسید که “تک خال” چیست ، گفتند نمی دانیم اما در بازی ما انواع “تک” داریم ولی تکی به نام ” تک خال” نداریم . خوشبختانه در جامعه اسلامی پیرامونمان فردقمار بازی را نیافتیم که تحقیقمان را کامل کنیم که آیا در آن وادی ” تک خال” دارند یا نه. کوته سخن اینکه بپذیریم که برای مقاصد و اغراض خود هیچگاه به عهد ووفا و ثقل محترم همگان براحتی نتازیم. انشاءالله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.